Tarkkaan harkittua kuljetusta ja pakkaamista

Matka puuvillapellolta rakennustyömaalle on pitkä ja kulkee yleensä yli monen mantereen. Ensin puuvilla kehrätään, kudotaan ja värjätään, ja sen jälkeen kangas lähetetään tuotantopaikalle ompelua varten. Eikä pelkkä kangas suinkaan riitä. Esimerkiksi housujen valmistamiseen tarvitaan monia muitakin tarvikkeita.

truck-road-MASCOT® WORKWEAR

Kulutusta kestäviin työhousuihin käytetään usein 6–8 erilaista kangastyyppiä, erilaisia nappeja, vetoketjuja, lankoja, solkia, henkilökorttipidikkeitä ja logoja. Tarvikkeet valitaan laadun, hinnan, asiantuntemuksen ja tarjonnan perusteella, ja siksi niitä tilataankin tavallisesti useilta toimittajilta eri puolilta maailmaa.

Raaka-ainekuljetukset

MASCOT kuuluu työvaatemarkkinoiden suurimpiin toimijoihin ja voi siksi tilata vetoketjuja, nappeja ja muita lisätarvikkeita suuria määriä kerrallaan. Tämä vähentää tarvittavien kuljetuskertojen määrää. Lisäksi tuotantolaitoksemme ja raaka-ainevarastomme on rakennettu logistisesti hyviin paikkoihin. Koska monet toimittajamme ovat lähellä Vietnamia, raaka-aineita ei lähtökohtaisesti tarvitse kuljettaa pitkiä matkoja.

Valmiiden tuotteiden kuljettaminen

Omissa tehtaissamme ommellut työvaatteet kuljetetaan laivalla 12-metrisissä konteissa Tanskaan. Siellä ne siirretään täysin automatisoituun keskusvarastoon ja lähetetään edelleen asiakkaille eri puolille Eurooppaa. Ennen kuin MASCOT-työvaatteet saapuvat loppukäyttäjille, ne ovat siis tehneet aikamoisen matkan. Siksi valitsemme kuljetuspalvelujen toimittajiksi aina laadultaan taattuja ja luotettavia yhteistyökumppaneita. Kaikilla pääasiallisilla kuljetuspalvelujen toimittajillamme on ISO 14001 -sertifikaatti. Se on kansainvälinen standardi ja arvostetuin ympäristöjohtamisjärjestelmä, jonka avulla voidaan hallinnoida ympäristövaikutuksia ja vähentää resurssien kulutusta. Se antaa myös yritysten johtajille hyvän yleiskuvan yrityksen suorituskyvystä ympäristöasioissa.

Tuotanto

Globaalit kumppanit

MASCOT lähettää vuosittain satoja kontteja laivarahtia. Tällä on vaikutuksensa ympäristöön, ja siksi haluamme tehdä yhteistyötä vain sellaisten suurten kansainvälisten laivanvarustamojen kanssa, jotka aikovat vaihtaa laivojensa dieselmoottorit nestekaasumoottoreihin. Prosessissa voi tosin kulua jopa vuosikymmen. Nykyiselläänkin laivarahdin hiilidioksidipäästöt ovat kuitenkin paljon pienemmät kuin lentokuljetusten. Modernit laivat ovat muodoltaan aiempia virtaviivaisempia ja kuluttavat siksi vähemmän polttoainetta, mikä tarkoittaa pienempiä hiilidioksidipäästöjä. 

Pakkaukset kierrätykseen

MASCOTin tehtailla Vietnamissa ja Laosissa ommellaan joka päivä tuhansia tuotteita. Ne pakataan kierrätetystä paperimassasta valmistettuihin tukeviin laatikoihin, jotka täytetään mahdollisimman täyteen, ettei tyhjä tila johtaisi turhiin hiilidioksidipäästöihin matkalla Eurooppaan. Kun tuotteet saapuvat Tanskan-varastolle, hyvässä kunnossa olevat laatikot pannaan talteen ja käytetään asiakkaiden tilaamien tuotteiden pakkaamiseen. Koska vanhoja pahvilaatikoita ei ole tarpeeksi, osa tilauksista lähetetään uusissa laatikoissa, jotka on valmistettu 80-prosenttisesti kierrätysmateriaaleista. Ne ovat kevyehköjä, ja jokaiselle tilaukselle valitaan juuri sopivan kokoinen laatikko. Valmiiksi pakatut laatikot läpikäyvät täysautomatisoidun prosessin, jossa tuotteita puristetaan ensin kevyesti kasaan. Sen jälkeen koneet mittaavat, kuinka täynnä laatikko on. Ylimääräinen osuus leikataan pois niin, että laatikon korkeus sopii täydellisesti yhteen tuotteiden määrän kanssa. Näin varmistamme, että laatikko vie mahdollisimman vähän tilaa kuormalavalla. Tämä vähentää hiilidioksidipäästöjä, koska laatikoissa ei rahdata turhaan ilmaa. Laatikoissa on helppokäyttöinen avausmekanismi, ja jos asiakas avaa laatikon oikein, hän voi käyttää sitä uudelleen.

MASCOT pitää tiiviisti yhteyttä nykyisiin ja potentiaalisiin toimittajiinsa. Kokeilemme jatkuvasti uusia pakkaus- ja kuljetusvaihtoehtoja ja pyrimme löytämään ympäristöä tehokkaimmin säästävät ratkaisut.